ROUILLEUX: SPOILS (2016)



Po albech Zugzwang (2011) a Scatter Your Soul (2014) vydávají Rouilleux ve společné péči Unusual Records a Polí5 unikátní EP s názvem The Spoils, o jehož výtvarnou podobu se postarala Klára Zahrádková. Kolekce tří delších skladeb zachycuje kapelu v její hypnotičtější poloze – oproti předchozímu albu Scatter Your Soul, které často využívalo typicky rockové sestavy s bicími a baskytarou, nyní vystupuje do popředí především syntezátor ve spojení s vokálem, kytarou a dechy. K dalšímu posunu již dříve těžko žánrově zařaditelného zvuku kapely navíc přispěl také hostující mistr analogových ruchů Jan K!amm. Album bylo nahráno letos ve studiu Jámor, o zvuk, mix a master se postaral Ondřej Ježek.

Album vychází na jednostranném vinylu s netradičně zpracovaným obalem, jehož autorka, výtvarnice Klára Zahrádková, se inspirovala letitým nánosem vrstev barvy, které byly postupně odrývány ze skleněného štítu jednoho bývalého vršovického bazaru hudebních nástrojů. Jednotlivé vrstvy obalu simulují přes sebe navrstvené barevné stopy, kdy každá jinak pracuje s barvou v ploše. Podobně jako na skleněném štítu, každá jinak zaschla a jinak (ne)pouští. Od potisku jedné strany samotné desky přes tři další vrstvy obalu je pracováno s analogovými tiskovými technikami, a tak každý kus je ve výsledku trochu jiný.

Album pokřtí na koncertě v klubu Café Pavlač spolu s improvizačním triem, které tvoří zástupci špičky libanonské experimentální scény Sharif Sehnaoui a Tony Elieh a přední polský perkusista Adam Golebiewski.

Klub Café Pavlač – 27. listopadu od 20 hodin
Víta Nejedlého 23, Praha 3, http://www.cafepavlac.cz/
dobrovolné vstupné


 

A2+: Tom Smith + Klamm & Pelikan (US/CZ), KRK (US), Fuego (ESP)


23. 11. 2016, 20:00
Punctum (Krásova 27, Praha 3)
Smith / Pelikán / Klamm (US/CZ), KRK (US/CZ), Fuego (ESP)
Vstup: 100/80 CZK
https://www.facebook.com/events/1610607379234250/

Tom Smith je na poli experimentální hudby aktivní od poloviny sedmdesátých let a proslul především jakožto zakladatel a jediný stabilní člen kapely To Live and Shave in L.A., která od začátku devadesátých let produkuje nespoutaný mix musique concrète, rockové avantgardy, sonické poezie, glitche nebo noiseu. Tom Smith dále působil například ve skupinách Boat Of, Peach of Immortality, Pussy Galore, OHNE, Rope Cosmetology, Three Resurrected Drunkards nebo Merkwürdig Riechen a posledních několik let pravidelně vystupuje se svým sólovým projektem T/SMS. V roce 2008 založil v Hannoveru, kde dodnes žije, label Karl Schmidt Verlag (KSV), jehož katalog dnes čítá více než čtyři sta položek.



Duo Klamm & Pelikán vzniklo v roce 2011 jako redukovaná verze improvizačně-noisové skupiny Ruinu. Jejich radikální přístup ke zvuku a improvizaci byl od začátku založen na přesvědčení, že všechno, co existuje, je třeba rozložit a přerušit. Využívají elektronické, strunné a dechové nástroje i rozmanité amplifikované předměty. Velký důraz je kladen na kazetové manipulace – zvuk je při hraní na pásky nahráván nikoli proto, aby sloužil jako pozadí pro další děj, ale kvůli možnosti zahrané vrátit, přemazat, fragmentarizovat. Nedávno vyšla na značce KLaNGundKRaCH nová kazeta nazvaná The True Story of Klamm & Pelikan.



Skupinu KRK založili v roce 2005 dva původem newyorští improvizační hudebníci: kontrabasista George Cremaschi, který se po dlouhých letech strávených v Kalifornii usadil v roce 2008 v České republice, a hráč na elektroniku a designér zvukových nástrojů a programů Matthew Ostrowski. Jejich primárním cílem je, jak sami říkají, „muskulární integrace elektronického a akustického světa zvuků“. Ve svých spontánních kompozicích spojují formální napjatost s divokou energií, kombinují improvizaci s virtuózními technikami, aby prozkoumali netušená zákoutí elektroakustické tvorby. Během tří dekád se oba hráči zúčastnili desítek kolaborací s významnými postavami světové hudby, mezi nimž nechybí Andrea Parkins, John Butcher, o.blaat, Ikue Mori, Evan Parker, Mats Gustafsson, Kai Fagaschinski, dieb13 nebo Marshall Allen.



Projekt Fuego funguje od roku 2011 v různých sestavách kolem katalánského hudebníka a vydavatele (label Magia) Nacha Cordoby Delgada. V současné době jde o ambientně laděný sólový projekt, navazující na tradici avantgardní elektronické hudby, již reprezentuje například francouzská skladatelka Elianne Radigue nebo BBC Radiophonic Workshop. S pomocí starého přístroje na kalibraci televizí Fuego láká své posluchače do zvukových světů pod hladinou, kde je nechává napospas melancholickým mořským pannám a jejich hypnotickým popěvkům.







ALTERNATIVA 2016: GNOD, LIGHTNING GLOVE & LIŠAJ


FESTIVAL ALTERNATIVA
09/11/2016 – Klub FAMU

GNOD (UK)
„Expect the unexpected,“ říkají britští Gnod a při vší snaze to je nejlepší možná charakteristika jejich hudby. Proměnlivé sdružení muzikantů, které tvoří osu kreativního centra Islington Mill, se na svých deskách pohybuje leckde od psychedelického rocku po surovou elektroniku. Přesně v duchu těchto proměn letos vydali surové album Mirror, následníka velkorysého, povětšinou elektronického trojalba Infinity Machines, které v roce 2015 zaštítil renomovaný label Rocket Recordings (dále Goat anebo Hey Colossus). Jen málo kapel umí naživo vybičovat smysly tak intenzivně jako Gnod, jen málo kapel se na ose mezi hypnózou a totálním ovládnutí posluchače pohybuje tak suverénně. Na svých labelech Ono Tesla, respektive Tesla Tapes zaštítili Gnod i vinylová vydání spřízněných Lightning Glove.




LIGHTNING GLOVE (CZ)
Dystopie již dnes! Pražské trio Lightning Glove má mimořádný dar navodit svým industriálním technem skličující nervozitu i opojení zároveň. Jejich debut Fantasmagorie interiéru vyšel v roce 2013 pod hlavičkou Red for Colour Blind, s kapelou úzce spjatého blogu a kazetového labelu. Zatím poslední nahrávku Radical Zoo (Nothing) vydal britský label Ono Tesla. Kapela – jejímž členem je i Dizzcock, držitel ceny Vinyla za album roku 2015 – vychází z britské industriální scény i soudobých mutací městských tanečních žánrů a není se tedy čemu divit, že je jejich hudba stejně tak pudová i chladně odtažitá. V současné době dokončují nové album, jehož tracky už jsou součástí živých koncertů. Vystoupení na Alternativě ozvláštní pro tuto příležitost vytvořený vizuál Petera Gondy z blogu a kulturní platformy Easterndaze.



LIŠAJ (CZ)
Jeden z nejzajímavějších „sólistů“ na české undergroundové scéně? Mikuláš Odehnal začínal v postrockové kapele Pime7, později ho vtáhlo elektronické duo Les. Od kytarových dronů se postupně přesunul k elektronice, terénním nahrávkám, ale i hip-hopu, z jeho estetiky ovšem úplně nevymizela ani raná záliba v metalu. „Poslouchám hodně hudby, která je postavená na kontrastu hluku a lidského hlasu, třeba legendy Dälek, Jesu a další,“ řekl v rozhovoru pro Full Moon. „Szara“, debut jeho projektu Lišaj, vyšel nejprve digitálně a poté péčí labelu Genot Centre i na kazetě. V Ostravě usazený hudebník pro svou tvorbu nepotřebuje výrazné technologické vymoženosti – i bez nich je s to komponovat soustředěné i svobodomyslné ambientní krajiny, v nichž se nenápadně potkávají velmi odlišné žánry.