GABRIEL SALOMAN & COMMON EIDER, KING EIDER & FEDERSEL



Kanadský experimentální hudebník Gabriel Saloman se proslavil jako člen noiseového dua Yellow Swans. Pod tímto jménem vychrlili spolu se současným pánem hlučného techna Petem Swansonem za devět let existence přes padesát nahrávek, které svým dopadem daleko přesáhly hlukovou impro scénu. Oproti obdobně zásadním jménům jako třeba Wolf Eyes nebo Sightings byli vždy pestřejší a jejich pojetí zvuku se blížilo spíš psychedelickým kapelám. Zvukový vývoj levicového aktivisty Salomana může připomenout jeho kolegu z labelu Shelter Press (Félicia Atkinson, Ensemble Economique) Stephana O'Malleyho. Saloman se, podobně jako mozek Sunn O))), v posledních letech stále více odklání od noisu k neoklasickým kompozicím a skládání hudby pro taneční představení. Na současné experimentální scéně Saloman vyniká především svou všestranností a nevyzpytatelným emocionálním zvukem. Málokdo zvládá tak elegantně přecházet od pečlivě vygradovaného dronu přes dystopický post-rock ve stylu Godspeed You! Black Emperor až k radikálním dekonstrukcím jazzových tradicionálů podkreslených militantním rytmem perkusí, které jsou Salomanovým trademarkem už od jeho prvních nahrávek na norském vydavatelství Miasmah (Svarte Greiner, Rafael Anton Irisarri, Jacaszek).



V netradičním prostoru Lechovického vinného sklípku v Praze poblíž Hamerského rybníku a říčky Botič doplní 11. června Salomana americký projekt Common Eider, King Eider a domácí všeuměl Federsel. Oblíbenci Jamieho Stewarta (Xiu Xiu) Common Eider, King Eider se mohou pochlubit rodokmenem, který jim může závidět většina americké experimentální scény. V minimalistickém slowcore seskupení kolem Roba Fiska najdete i hudebníky z projektů A Minor Forest či 7 Year Rabbit Cycle. Fisk se věnuje taky grafice a je činným ve stále existujícím all-star bandu Badgerlore, jenž kromě něj tvoří také Liz Harris (Grouper), Ben Chasny (Six Organs of Admittance), Pete Swanson, Tom Carter (Charalambides) a Glenn Donaldson (mj. Thuja nebo The Skygreen Leopards).


FB event: https://www.facebook.com/events/221783291515738/
Goout.cz: https://goout.cz/cs/listky/gabriel-saloman+common-eider-king-eider/tum/
Cena: 230 Kč (předprodej) / 280 Kč (dveře)
Lechovický sklípek: http://www.lechovickysklipek.cz
Mapa: https://mapy.cz/s/za4v



HERBARIUM: DIVINE HERBA (2016, GENOT CENTRE)



On DIVINE HERBA, HERBARIUM (Eco Futurism Corp.) provides a glimpse into the future, a look into a small group of espresso drinkers who believe in a digital Utopia. Using the vocabulary of postgrime and Jim Ferraro's most techno-optimistic commodity-informed timbres, six bioluminescent tracks are crafted, inhabiting the sinister no man's land between profound sound design, informed evocations of club rhythms, and tranquil, hi-tech dreams of nature-body-technology synergy. Imagine a wifi-jacked club where dancers sip eco-friendly smoothies, shuffle around in crocs and share a collective dream of plant-infused hyperreal cityscapes.

This cassette issue is digitally accompanied by a series of reinterpretations of the original release. The tracks were re-imagined by artists related to Eco Futurism Corp. (including Gem Tree, souleets and tropical interface). Further contributions are made by Genot Centre related artists and friends such as BEER ON THE RUG-associate Percival Pembroke, Dzurillah and Vinyla Award holder Dizzcock.

Tiny Mix Tapes: "Little snippets of flora, sticky with the viscosity of global warming surrounding our nonhuman temporality."

The Drone: "Post-grime futuristico-écologistico-mécanique pour les amis de Cécile Duflot.

BLACK ZONE MYTH CHANT /Editions Gravats/, CHICALOYOH /Shelter Press/


A2+, Red for Colourblind a Rogomichkin uvádějí:

26. 5. 2016, 20:30
Klub Újezd Vedle, Újezd 18, Praha 1

Black Zone Myth Chant (FR), Chicaloyoh (FR)

Vstup: 100/80 CZK
FB: https://www.facebook.com/events/1739580092995099/

Za téměř rituálně znějícím jménem Black Zone Myth Chant a zvukově unikátním debutem Straight Cassette z roku 2011 zůstával dlouho skryt francouzský drone-psychedelický producent High Wolf, známý mimojiné i z několika koncertů v Česku. Zatímco jako High Wolf se v posledních letech věnoval hudebnímu kosmo-nomádství mezi domorodými kulturami, které existují, ale o nichž nevíme, a ze svých turné po celém světě těžil materiál pro rozmazané nahrávky na labelech Not Not Fun nebo Holy Mountain, zaklínadlo Black Zone Myth Chant se stalo spíše jakousi vnitřní branou do znepokojivé hloubky černé mytologie. Vzešla z toho originální fúze dubové psychedelie v lo-fi provedení, okultně repetitivních beatů a manipulovaných jazzových smyček.

Právě této kombinace si všiml i techno experimentátor Low Jack (The Trilogy Tapes, L.I.E.S., Modern Love) a na svém labelu Editions Gravats mu vydal v roce 2015 hned dvě nahrávky: desku Mene Thecel Phares, charakterizovanou hybridním afro-centrismem s výlety k hypnotickému footworku, a mixtape Judgment, zmanipulovaný v duchu chopped and screwed. Do Prahy přijede Black Zone Myth Chant s modulárním syntézatorem a ojedinělou vizí mutantní elektronické hudby, která je zároveň invokací a intoxikací.



Sólový projekt Chicaloyoh patří další pozoruhodné osobnosti francouzské psychedelické scény a po Félicii Atkinson to bude již druhá zástupkyně plodného vydavatelství Shelter Press, jejíž tvorba zazní v Praze naživo. Také Alice Dourlen vytahuje napovrch latentní zvukové i imaginativní vrstvy prostřednictvím ponoru do rituálního prožitku performance. Díky vytříbenému citu pro pozůstatky modernistické estetiky a fetišistické vnímání těla se její tvorba i živá vystoupení dotýká „scénografie posvátného“, tak dobře známé např. od italského projektu Father Murphy. Po mnoha ochutnávkách na významných labelech (BEKO Dsl, Digitalis Ltd) a vlastním debutu Folie Sacrée se na Shelter Press loni vrátila s EP Les Sept Salons, mísící experimentální a orientální prvky s teatrální estetikou.



MIX OF THE MONTH - CELESTIAL TRAX




This is how contemporary club music sounds like! New York-based Celestial Trax represents the wave of producers and DJs of hybrid dance music that merge UK post-grime and US club music together. This cybernetic underground club music redefines what dance music is and also gives room to push forward political ideas. Some of the producers and DJs looks up to the future with hope that it is destined to construct new human being with advanced AI and hi-tech as a part of it's ordinary life, but it's also aware of the dangers that this future holds with inevitable upcoming catastrophic worldwive conflict. Celestial Trax takes a more inner-based look at things. His music confronts his own emotions, dark corners of his own soul as well as it's better sides. His first breakthrough came last year via London-based Rinse FM label-radio station, to which he's signed to, with EPs Stargate and Vaxxilate. Just a few weeks ago his new EP 'From the Womb' came out on a NY-based label Purple Tape Pedigree which takes even more intimate approach. Check out Celestial Trax's exclusive mix for A2larm that includes his own unreleased tracks, bangers from Gaika or Angel-Ho and many more. You can download the mix for free! There is also a short interview with Celestial Trax below! #play #burn or #lol




Interview


How do you think grime music influences American music industry nowadays?
I think the resurgance of dance music and club culture in the US few years ago opened a lot of doors to a number of instrumental grime producers from overseas. It took a while for American public not already familiar with grime to understand that it’s not just a rip off of already existing hip-hop culture but an artform in its own right with deep roots in UK’s counter culture.  Kanye’s Yeezus was obvisouly huge for the genre and now people like Drake are very invested in it.

What does electronic music, in your case club music, mean to you anyway?
Electronic music is my favorite form of expression and one that allows me to explore the depths of not only myself but also human behaviour in general. It’s my voice as an individual and definitely goes beyond making beats.

You hear all the time people are talking about how undanceable (rhythmically complicated) today’s club music is. What would you say to that? Is dancing even important in contemporary club music?
Yes, I think dancing will always be important when talking about club culture. However, I think a lot of artists are doing great things in terms of making clubs safe spaces, pushing new ideas and norms and challenging old, outdated conceptions of what clubbing is and that’s coming through in the sound the artists are creating. Contemporary club music feels like a movement for the better where artists are pushing political ideas as well as challenging social norms.  



You started working with rapper MC Roosevelt. How does that change your approach to your music?
Working with vocalists doesn’t really change my approach to making music but it definitely changes how people react to it. Working with Roosevelt has been so easy and i love his energy and him as a person. When I’m collaborating with a vocalist, I want to give them the platform and space to express themselves to the fullest.

What other producers you find most inspiring right now?
A lot of the artists on Purple Tape Pedigree are doing things right at the moment, such as Eaves, Copout and DJ NJ Drone. I also like what NON and NAAFI affiliated artists are doing, as well as Rabit’s Halcyon Veil label. V1984 has got a superb release coming out on Glacial Industries (ex Glacial Sounds) and MM and Kid Antoine of Her records are killing it in the more beat driven club music right now. I also listen to a lot of non-club music and just discovered King Woman and the solo project Miserable of their front woman which I’m obsessed with at the moment.



Your new EP called “From the Womb” is coming out. How will this EP be different from the rest of your EPs?
It’s the most personal thing I’ve ever done and sonically the most ambitious. I wanted to disregard the traditional form of club music and make something that I can truly call my own. It touches on on a lot of things I was dealing with at the time: chaos, anxieties, loneliness and physicality and the idea of the body merely as a vessle.  

Apart from releasing your new EP what else lies ahead of you in the near future? Do you have something else lined up already?
I have a release coming out where I’m collaborating with another NYC producer and a bunch of local rappers which I’m really excited about. That should come out in June. I’m also going on tour in North America in May and June and coming to Europe later this summer. I’m doing production work on few releases over the summer and will also start work on a full lenght.

Rádio Nuda



Excerpt of four hours long pilot recording of Radio Nuda.
Featuring Rouilleux (cz) Jan Klamm (cz) Poprvé a za peníze (cz) Romano Krzych (fr) Eleanor Cully (uk) Core of the Coalman (us). Recorded on April 4th, 2016.