WHITE WIGWAM: GROUND / TRIGGER


Pražskému elektronickému projektu, který se od roku 2012 příležitostně objevuje na menších klubových akcích (mj. před Father Murphy, Tlaotlon, No Pavarotti) a publikuje živé záznamy z nich (např. split kazeta s francouzským performerem Kalus Legal) vychází první studiová nahrávka Ground / Trigger. V duchu esoteriky horoskopu, která říká, že kouzlo Vah není totéž co hypnotické působení Štíra, třískladbová kolekce už svým názvem uzemňuje romantickou dualitu esteticky blízkých projektů (viz Star / Red od Sister Body). Jeho hypnotický minimalismus se rozprostírá po mrazivě rozsáhlé ploše, kterou přitom protíná dynamika analogových nástrojů v bohatém příčném spektru: od basových hloubek po náznaky fatálních melodií. Se základní rytmickou matricí pracuje White Wigwam téměř neznatelně, nechává ji stále znovu se obalovat chuchvalci nebo cáry tónů a jakýchsi stínových vzdechů. "Svou minimalistickou rytmickou elektronikou dokáže vystavět působivé zvukové prostředí, evokující temnou nehybnou diskotéku ukrytou za tajnými dveřmi ve venkovském hotelu, jehož stěny jsou obložené světlým dřevem a parožím..." Nahrávka vznikala v útrobách pražského klubu Cross, o mastering se postaral Rouilleux ze stejnojmenného tria, kde White Wigwam obsluhuje baskytaru a syntezátor. Za vydáním kazety stojí Red for Colour Blind a KLaNGundKRaCH a k dostání bude poprvé v Psych Stanu při příležitosti setu na letošním festivalu Fluff.

LIVE: 25/7 Psych Tent at Fluff Fest



SELECTONE: DEAD GROOVES (2014)



Více než po roce od vydání EP dua Foma se s novými nahrávkami hlásí domácí elektronický label Ressonus, který o sobě dává vědět sporadicky, zato však pokaždé s pečlivě připraveným artefaktem v podobě limitované CD edice a downloadu. Zároveň s přímočarou technoindustriální deskou AM amerického projektu The Agromaniac, který se nechal inspirovat post-apokalyptickou novelou Harlana Ellisona "I Have No Mouth and I Must Scream" z roku 1967, nyní vychází i novinka Selectone, tedy jména, pod nímž hybatel labelu David Rambousek debutoval už v roce 2004 na značce Mufonic. Deska Rhizomatic Sounds vyšla tehdy jako split s Neutrinem a společně s následujícím česko-slovenským výběrem Out Of Place Artefacts vol. I byla i jakýmsi vymezením vůči taneční scéně ve jménu zašpiněného a roztříštěného experimentování. "Práce s atmosférou a emocemi mě zajímá víc než stylový zvuk. Snažím se do hudby vdechovat život a vnitřní rozměr. (...) Mám rád zvukové nečistoty, lo-fi a smetištní elektroniku, konfrontované s jemnými náladovými plochami, ať už tvořenými syntezátory nebo akustickými nástroji. Sampluju kdeco od čistě přírodních a všedních zvuků, syrového hluku, starých vinylů, až po kostelní varhany, chorály nebo náhodné hlasy náhodných lidí." (ze staršího rozhovoru s Nikou77 pro Techno.cz).



Selectonovo album Unearthed z roku 2007 se ještě rozvíjelo v duchu decentralizovaného kořenového systému, ve stylu glitch, click’n’cuts a rozmáchnuté recyklace. Pro novinku Dead Grooves je klíčový naopak kruhový pohyb: doslova je tvarovalo otáčení silně opotřebovaných šelakových desek a magnetofonových pásků a také opakované návraty k vlastním, několik let odloženým nahrávkám zaznamenaným v izolaci. "Zásadní asi bylo, že jsem to nahrával v době, kdy jsem žil v Žacléři, což je hrozně strašidelný městečko na polský hranici, a trávil jsem tam většinu času sám, což asi vedlo k zvláštním psychickým stavům..." Přístupem „nechal jsem to, ať z toho mrtvého zvuku samo vyleze něco živého“ se Selectone částečně blíží turntablistům jako Birds Build Nests Underground. Do popředí zde ale vystupuje soustředěné dopracování materiálu a ještě jedna hranice, totiž jemné blíženectví „uzavřených“ smyček a mýtů (Automaton, Solaris) s necyklickými prvky, jako je hostující vokál Miriam Ingram v Dead Swan nebo dubová rytmizace prostoru v Positive Einstellung. Fascinace vedlejšími efekty a mikrozvukovou texturou, která projekt provází od jeho začátků, jako by zahalovala celou desku do konstantní clony deště nebo do praskotu ohně - podle toho, která substance je bližší vašemu vědomí - a vytyčovala tak trochu jinou vzdálenost od ohniska tohoto zvukového anémic cinema.

Deska Dead Grooves vychází na Ressonus Records jako volný download a 50kusová CD edice. O hypnotické plážové video ke skladbě Solaris se postaral Alexandr Martsynyuk.




VIDEO: SELECTONE, DEPAKINE CHRONO, MARK WAGNER

Víkendová dávka emocí. Doporučujeme následující rozvrh. Pátek: video Alexandra Martsynyuka pro Selectone. Sobota: Depakine Chrono - Madras. Neděle: Vizuální stopa k desce Marka Wagnera Mental Transmutation Music.





NATURAL SNOW BUILDINGS & ROUILLEUX


Letmo zvou na letní událost! Dnes v pražské Kavárně Potrvá. Natural Snow Buildings je francouzské duo pohybující se na periferii hudby už od roku 1997 a nespočtem svých ultra limitovaných náhravek kolem sebe vytvořili malý, ale zato silně oddaný, kult fanoušků po celém světe. Svůj snově pohádkový ambient se širokým zastoupením akustických nástrojů prokládají éterickým folkem, který chvílemi koketuje až se šansonem, nebo naopak dramaticky disharmonickými plochami. S vílím zvukem kontrastují často temné názvy skladeb a jejich nejčastější zvuková poloha, připomínající zvonkohru z kostí mýtických zvířat, tak působí jako hudební ekvivalent švětlušek lákajících pocestné do bažiny. Ve světě Natural Snow Buildings sice běhají jednorožci, ale pod něžným zjevem mají dobře schované ostré zuby. Natural Snow Buildings naživo moc nehrají, respektive téměř vůbec, jakou podobu své hudby zvolí nevíme, ale s velkým očekáváním věříme ve výlet za zrcadlo.



Speciální večer otevřou i speciální hosté: Rouilleux s kapelou k příležitosti křtu nové dlouhohrající desky Scatter Your Soul na chromové kazetě spolu s download kódem. Současný line-up dotváří Petr Vrba (dechy, perkuse) a Martin Sýkora aka White Wigwam (basa, syntezátor). Oproti Zugzwang jde o syrovější a přímočařejší nahrávku, zůstává však kolekce silných skladeb, které dávno přesáhly lokální scénu. Rezignace a smutek z minulé desky se vrací jako hněv. V parafrázi na recenzi debutu na marastmusic.com „Neil Young mezi Dead Manem a Le Noise, v garáži a v silné depresi“ pomrkává na brokovnici v rohu a přemýšlí nad tím, že je možná čas na návštěvy.

1.7. od 19:30 v kavárně Potrvá (Srbská 2, Praha 6).