ALTERNATIVNÍ PROSTOR, OBSKURNÍ POZADÍ, NEJASNÝ ZNAK



24. června do Prahy v rámci série A2+ poprvé zavítají zástupci britského labelu Zam Zam, horečnatí hledači přesahu za zvukovou matérii, do mystické hloubky i alternativních prostorů. Jedním ze tří členů projektu H. U. M. je i v Londýně působící umělec Mark Wagner. 

Ocitnete-li se v těchto dnech z nějakého důvodu v severovýchodním Londýně a budete-li hledat místo s vyšší koncentrací neobvyklé energie, určitě stojí za to navštívit komunitní prostor MKII v městské části Hackney. V roce 2009 ho spoluzakládal Mark Wagner, původem Francouz, který do té doby žil převážně v New Yorku a v jedné z menších ulic obvodu Clapton nakonec našel ideální podmínky pro vytvoření gelerie, studia, zkušebny a bydlení v jednom. Když nás provádí „složenými“ prostory, jimž dominuje dřevěný zahradní domek uprostřed obývacího pokoje, který je zároveň galerijní recepcí, ukáže se brzy, že celou dobu směřoval ke svému novému experimentu rozloženému na malém stole. S pomocí tzv. Chladniho desky, reproduktoru, mědi, soli, mixpultu a zvukové vazby navázal na výzkumy německého fyzika a hudebníka Ernsta Chladniho (1756-1827) a zkoumá vliv zvukových vibrací na strukturu rozmanitých nehudebních materiálů. 



Proměnlivé, silně geometrické a lehce halucinogenní solné obrazce projektu Cymatik zároveň upomínají na konceptuální estetiku Wagnerova okultně-doommetalového dua S&M (LP a kniha sha•man vyšla v roce 2013 u Ditto Press) i na některé prostorové zvukové objekty, které vytváří v kolektivu Moon Ra nebo speciálně pro MKII. Ukazují totiž, že hudební tvorba tohoto multižánrového experimentátora má vždy hlubší kořeny a nezřídka obskurní pozadí. Na první pohled čistě fyzikální, neuchopitelný pokus se svou viditelnou částí napojuje na spletitou síť symbolů a „posvátnou geometrii“, která tvoří základ jeho uměleckého kosmu. A ne náhodou jeho nejnovější nahrávka Mental Transmutation Music (2014) vychází v kontextu bristolského psychedelického labelu Zam Zam, který sám sebe definuje jako jakousi konstelaci mezi „magií Universa“ a „nerdstvím“.

Hypnotická deska Marka Wagnera se zde objevuje mj. v sousedství novinky kraut-elektronického projektu Black Tempest, ale především dvou blíženeckých hudebníků a hybatelů labelu: hypnagogicky, až doomově laděného Uiutna a podobně zaměřené performerky Heloise (zpravidla jen H). Na otázku, jak zapadá tvorba Marka Wagnera do jejich představ o zvuku a co pro ně znamená jeho spirituální, až okultní pozadí, odpovídá Uiutna: „Můžeme se domnívat, že život, hmota a vitalita, jak je známe na Zemi, nemusí být ve snech neměnné; a že čas a prostor neexistují v té formě, jak je chápe naše bdělé já. Někdy si myslím, že tento méně materiální život je naším skutečnějším životem a že naše bezvýznamná existence na zeměkouli, sestávající ze země a vody, je vlastně druhotným či pouze zdánlivým jevem.“ 


H. P. Lovecraft by to neřekl lépe a důraz na nevědomou stopu navíc vhodně doplňuje poněkud alchymistický obraz Wagnerovy práce se zvukem. Podobně jako on v Londýně jsou i Uiutna a H v Bristolu usazení expati (první je původem Ital, druhá pochází z pařížského předměstí) a zdá se, že je spojilo i tolik příznačné hledání vyššího řádu v noisových podmínkách. Aktivity Zam Zam v poslední době hýří rukodělnými kazetovými edicemi s výraznou vizuální stránkou, symbolikou na hranici witchhousové estetizace a hudebními rituály koncipovanými spontánně, ale v těsném provázání s přírodními cykly, duchovními svátky nebo geniem loci. Ztělesněním dokonalého trojúhelníku je pak nedávné spojení všech tří hudebníků pro přímočarou zkratkou H. U. M., v angličtině také také „šum“, hlučení“ (tedy jiný výraz pro drone).

Neobvyklé kombinace elektroniky a tradičních (akustických) zdrojů, které si Wagner přináší i do nově vzniklého tria, neodhalují pouze důležitou tradici vytváření fyzického hluku, ale také nepředvídatelnost vznikající matérie. Právě ta dává jedinečnou možnost ponechat hudební mysl zákonům tranzu a meditace, jež je závislá jak na hmotě, tak na mentálním napojení a již zmíněném časo-prostoru akce. Jedna z posledních performancí H. U. M. před nadcházejícím pražským koncertem se odehrála na konci dubna ve staré opuštěné bristolské policejní stanici: některé cely byly ještě zatemněné a podivně páchly, některé byly nově obydleny, vyzdobeny obrazy nebo sloužily jako výklenky pro zvukové skulptury; extrémně silný soundsystém vyplnil všechny chodby duchovní hudbou.

Článek Ondřeje Paruse vyšel v mírně upravené verzi v A2 13/2014


CRANK STURGEON



Pod názvem Crank Sturgeon již od začátku devadesátých let vystupuje audiovizuální hudebník, soundartista, konceptuální umělec a performer Matt Anderson, usazený ve státě Maine na východním pobřeží USA. Jeho interaktivní představení v sobě obsahují velkou dávku humoru a někdy zní jako směs Cpt.Beefhearta, dadaistické poezie a harsh noiseu. Pracuje se sofistikovaným systémem kontaktních mikrofonů vlastní výroby, schopným zachytit i sebenepatrnější vibrace vlastního těla, věcí i okolního prostředí, používá nejrůznější přístroje a předměty denní potřeby, obléká se do absurdních kostýmů a během performancí často živě komentuje své právě prováděné postupy. Mess.

Crank Sturgeon LIVE:

14/5 Ostrava - Důl Hlubina - Chee Chaak Fest

15/5 Prague - U Malého Rohozce - A2+ w/Wallraf/Delle (DE)

Crank Sturgeon @ Denver Noise Fest 2013 from Breathmint on Vimeo.


ROUILLEUX: SCATTER YOUR SOUL


Prague based band gathered around singer-songwriter Rouilleux is back. After last year's Nine Horses cover released as free download and after several shows in extended line-up (supporting for Little Annie & Larsen among others) they decided to continue as a trio. The frontman on guitar and voice, and Glass on bass and synths were recently joined by respected experimental musician Petr Vrba (percussions, horns etc.). Together they recorded new album called Scatter Your Soul which is about to be released at the end of June. Three unveiled tracks from the forthcoming tape, mixed and mastered by Tomáš Procházka from B4, show absolute devotion and sensibility to the world of Rouilleux's poetics: sound production is pure and rough at the same time, bringing also new level in use of additional instruments. Scattered yet still deep! Soon on Letmo/KLaNGundKRaCH label collaboration...

EXCEPTER: FAMILIAR (2014)



Na první poslech by málokdo hledal za novou deskou kolektivu, jehož počátky jsou spjaty s brooklynským noisovým labelem Fusetron a vůbec s newyorskou avantgardou přelomu milénia, rituál. Ve srovnání s dosavadní konfúzní tvorbou výrazně uhlazené album vystavuje na odiv hlavně emocionálně přesycené tracky Maids, Palace to Palace či Grinning in Your Face, a téměř od první sekundy lze tušit, jak asi budou znít závěrečné vzdechy „uklidněného zvířete“ ve skladbě s názvem Song to the Siren. Přesto není emblémem novinky ostrý předěl, ale naopak návrat k povědomému a důvěrnému. V období mezi poslední řadovou deskou z roku 2010 a Familiar to byl především přesun ústřední dvojice Johna Fella Ryana a Laly Harrsion z Los Angeles zpět do kapele zaslíbeného Brooklynu, ale také předčasná smrt Clare Amory a následný odchod dalšího člena Nathana Corbina. To, že materiál uzrával v tomto ovzduší, je možná pro výsledný zvuk důležitější, než že byla nahrána v pražském studiu Faust během minulého turné. Nejde o smířlivý, natož eskapistický rituál – z opakování a vrstvení dokonalých fragmentů vzniká pocit nepřetržitého vrcholu a „rozbolavělé“ citlivosti, prodlužované pro Excepter typickými neharmonickými souzvuky elektroniky a hlasů. Disonance vytváří nejlepší podmínky pro nekonečné představy spojení, podobně jako se znovuoživení snese s pravidly obětování.

(A2 12/2014)

TRANS/HUMAN


Experimentální série A2+ v červnu opět ožívá a silně zastoupena bude tentokrát britská scéna. Trans/Human tvoří sheffieldští hudebníci Adam Denton a Luke Twyman. Projekt na pomezí noise, improvizace a sound artu vznikl v roce 2011 a je jednou z mnoha uměleckých aktivit spojených s hlavičkou tvůrčího kolektivu a zároveň labelu The Audacious Art Experiment. Ten funguje už dvanáct let a od roku 2012 navíc v Sheffieldu provozuje vlastní klubový prostor Audacious Space. Kolem vydavatelství vznikla celá lokální scéna: „Dej nám vědět a my se s tebou podělíme o to, co víme...“ Je v tom něco z DIY přístupu punku, něco z idealismu hippies a také trocha prázdninového travellerství. Turné Trans/Human je součástí projektu s výzkumnickým názvem Audacious Mobile Research Library. Duo po cestě nahrává všelijaké šumy a frekvence, které se objeví v dosahu antény, a občas odehraje koncert. Používají walkmany, rádia, kontaktní mikrofony, dětské vysílačky, mobilní telefony, preparovanou kytaru atd. Vystoupení jsou ritualizovaným zvukovým prožitkem prostředí jednotlivých zastávek. Letošní turné doprovází v pořadí třetí album, nahrávka The (Un)Expected.

Kompletní program A2+

SEC_ & Olivier Di Placido (IT/FR), Trans/Human (UK), Žužu (CZ/FR)
8. 6. 2014 19:30 @ Café V lese, Krymská 12, Praha 10

Crank Sturgeon (US), Wallraf/Delle (DE)
15. 6. 2014, 20:00 @ U Malého Rohozce (Radlická 23, Praha 5)

H. U. M. (UK), Střed světa (CZ), Fuck It Duet (CZ)
24. 6. 2014, 19:30 @ Café V lese, Krymská 12, Praha 10

LOVE CULT MIX + INTERVIEW


Love Cult is a russian duo Anya Kuts and Ivan Afanasyev, which has been active for nearly five years now. Their early releases contains fragmented folk, which erodes under heavy pressure of ambient soundscapes and psychadelic drone. Since their latest imprints 'Know' and 'Yr Problems' it's heavy ambience is spiced up with beats, yet cold distance still remains at very heart of their music. Solely electronics approach coresponds with a transition that their favourite british band Gnod made two years ago. This close connection with Gnod flourish into the very last record by Love Cult, which was made in cooperation with Gnodhead Paddy Shine aka Druss. Anya and Ivan also manage their own label called Full of Nothing, which already released fourty records. Releases from names like Billiam Wutler Yea, Woodpecker Wooliams, or split tape by Gnod / Bear Bones, Lay Low are one of the most notable imprints on the label. Listen to their exclusive mix that the duo made for czech commentary blog A2LARM. It is excellent dancefloor mix with tracks from Logos, Visionist or Acteurs. Go and get it on A2LARM soundcloud channel!




INTERVIEW


You come from Petrozavodsk, which seems to be a beautiful place just on the shore of Lake Onega and pretty close to borders with Finland. Tell me more about life in Petrozavodsk. Judging by just listening to your music, it has very poetic landscape, yet life stands still in Petrozavodsk…
A/I: Life in Petrozavodsk doesn’t seem to be much different from other small towns in Russia. However, there is this unique soul here. You can feel that time has stopped here, but it also contains variety of strong emotions like hope, love, mildness, dignity, pain, devotion, pride, despair, power and beauty.

Your first albums Love Cult / Tempera Split and Fingers Crossed are both very calm and hazy, yet since your EP release “Know” you started to make more rhythmic music with beat structures. Still, a touch of coldness prevails at the heart of your music. Why did you decide to change your approach?
A/I: Love Cult has never tried to plan what it should sound like. When we started the band we stuck to the idea of sounding like the Dutch band The Ex. The second rehearsal revealed we probably wouldn’t. We realized that the music we make together lives on its own. Our sound has changed a lot during these five years, but we believe that our music is always the same. Natural processes occur. We have a certain idea that we’re trying to get across.



Love Cult - The End from Love Cult on Vimeo.

What inspired you when making “Know”?
A/I: Reality is the biggest inspiration. Things that are happening around us right now. Things that we can see, feel, that we can influence. Then there are those things that we cannnot influence. These are the most powerful and fantastic things that can happen to us. That is what our music was always about. 'Know' is not an exclusion. Last year has been rough on us. We escaped to rural Denmark for a couple of months and put everything we’ve experienced back at home into tracks. We’ve finished 'Know' and the collaboration with Druss simultaneously. It’s existentialism.

How did your cooperation with Druss happened? When listening to Yr Problems album, it feels like you’re very close with him music-­wise.
A/I: Actually, we met in Czech Republic at Creepy Teepee Festival. Gnod blew us away both artistically and as like­minded individuals. It was love at first sight and we’ve been following what the guys are doing for quite a while. It eventually led to a fantastic tape they did for Full of Nothing. When they traded guitars for synths, we knew the sonic vocabulary is getting closer and closer to us. Their music and vision was cold, sharp, doomed and very human. Paddy kept sending us samples and demos from his machines and we were filtering them through the whole arsenal of Love Cult production. There was a moment everything went boom. It felt right.

You certainly follow russian / finnish music scene in your nearby area as you also have a label of your own. What artists or bands you would recommend us to check out?
A/I: You can’t miss Traura. It is Full of Nothing’s latest release. Depressing cloud rap, mixed with some gorgeous beats and productions with post­drone attitude. It features remixes from two of our current finnish favourites. Everything that Olli Aarni touches, turns into gold. Nuojuva is his melodic ambient guise. His broken skatepop project Lichen Gumbo is the weirdest and best output from him. Then there is his old mate - Somepoe. He is like Finland’s best bass music specialist. His productions are minimalistic. One needs stuff like this on a daily basis. On a different note, finnish psych­folk / noise princess Islaja is currently blasting some pretty awesome damaged pop since she re­located to Berlin. When talking about Russia, you should check out the new label called Incompetence, which features our long­time Kazan’ favourites PTU. Some sing-­songy synth goodness is Motorama’s wife­-husband offshoot project called Bergen Kremer. You should also check out John’s Kingdom or Burago. We are currently working on another russian band - ЗОЛОТО. To put it shortly, they sound like nowadays Russia. Modern rendition of EBM with some Belgian ‘Ardkore. Lyrics are in Russian and they are basically about suburbs with S&M references. Soon on Full of Nothing, stay tuned!

Your label Full of Nothing is more or less full of tape releases. Why this particular format?
A/I: Tapes are just as cool as proper mp3s or 12 inch records or you mom’s apple pies. Formats make no sense if you don’t know what you’re trying to say. We’re trying to reach deeper issues without saying anything substantial. Cassettes made sense for some of the things we did. We’re pushing it further. We’re playing around. The label is about having a vision and investigating, not about products, sales, scenes, or god forbid formats.