SELECTONE: DEAD GROOVES (2014)



Více než po roce od vydání EP dua Foma se s novými nahrávkami hlásí domácí elektronický label Ressonus, který o sobě dává vědět sporadicky, zato však pokaždé s pečlivě připraveným artefaktem v podobě limitované CD edice a downloadu. Zároveň s přímočarou technoindustriální deskou AM amerického projektu The Agromaniac, který se nechal inspirovat post-apokalyptickou novelou Harlana Ellisona "I Have No Mouth and I Must Scream" z roku 1967, nyní vychází i novinka Selectone, tedy jména, pod nímž hybatel labelu David Rambousek debutoval už v roce 2004 na značce Mufonic. Deska Rhizomatic Sounds vyšla tehdy jako split s Neutrinem a společně s následujícím česko-slovenským výběrem Out Of Place Artefacts vol. I byla i jakýmsi vymezením vůči taneční scéně ve jménu zašpiněného a roztříštěného experimentování. "Práce s atmosférou a emocemi mě zajímá víc než stylový zvuk. Snažím se do hudby vdechovat život a vnitřní rozměr. (...) Mám rád zvukové nečistoty, lo-fi a smetištní elektroniku, konfrontované s jemnými náladovými plochami, ať už tvořenými syntezátory nebo akustickými nástroji. Sampluju kdeco od čistě přírodních a všedních zvuků, syrového hluku, starých vinylů, až po kostelní varhany, chorály nebo náhodné hlasy náhodných lidí." (ze staršího rozhovoru s Nikou77 pro Techno.cz).



Selectonovo album Unearthed z roku 2007 se ještě rozvíjelo v duchu decentralizovaného kořenového systému, ve stylu glitch, click’n’cuts a rozmáchnuté recyklace. Pro novinku Dead Grooves je klíčový naopak kruhový pohyb: doslova je tvarovalo otáčení silně opotřebovaných šelakových desek a magnetofonových pásků a také opakované návraty k vlastním, několik let odloženým nahrávkám zaznamenaným v izolaci. "Zásadní asi bylo, že jsem to nahrával v době, kdy jsem žil v Žacléři, což je hrozně strašidelný městečko na polský hranici, a trávil jsem tam většinu času sám, což asi vedlo k zvláštním psychickým stavům..." Přístupem „nechal jsem to, ať z toho mrtvého zvuku samo vyleze něco živého“ se Selectone částečně blíží turntablistům jako Birds Build Nests Underground. Do popředí zde ale vystupuje soustředěné dopracování materiálu a ještě jedna hranice, totiž jemné blíženectví „uzavřených“ smyček a mýtů (Automaton, Solaris) s necyklickými prvky, jako je hostující vokál Miriam Ingram v Dead Swan nebo dubová rytmizace prostoru v Positive Einstellung. Fascinace vedlejšími efekty a mikrozvukovou texturou, která projekt provází od jeho začátků, jako by zahalovala celou desku do konstantní clony deště nebo do praskotu ohně - podle toho, která substance je bližší vašemu vědomí - a vytyčovala tak trochu jinou vzdálenost od ohniska tohoto zvukového anémic cinema.

Deska Dead Grooves vychází na Ressonus Records jako volný download a 50kusová CD edice. O hypnotické plážové video ke skladbě Solaris se postaral Alexandr Martsynyuk.




Žádné komentáře:

Okomentovat