Nejlepší je uvažovat o věcech jen ve fázi jejich zrodu


Na pražském festivalu KontrA2punkt vystoupil americký experimentální hudebník a expresivní vokalista Tom Smith, zakladatel a vůdčí postava formace To Live and Shave in LA, momentálně aktivní v projektu Rope Cosmetology. V Praze ho ještě tuto středu čeká živá kolaborace s RUiNU, o den dřív společně zavítají také do bratislavského Nultého priestoru A4. V aktuálním čísle A2 si můžete přečíst rozhovor s titulem Žánr je zastaralý pojem, který trefně vystihuje Smithův obecný přístup k hudbě: "žádné promo, žádné podbízení, žádné vysvětlování".

http://www.advojka.cz/archiv/2012/19/zanr-je-zastaraly-pojem

LIVE

25/9 Tom Smith (US), RUiNU (CZ), Charming Assistant (SK) / Bratislava (SK), A4 - Zero Space

26/9 RUiNU feat. Tom Smith (CZ/US), Soxol (CZ) / Prague, Final Club

RED MIX: STILL SIPPIN


"Gangsta rap má svoji historii, na mutujícím žánrovém poli posledních let však zaujímá pozici překvapivého objevu. Estetika vzešlá z dědictví undergroundového rapu, živená kodeinovým sirupem a nesená obsukrním zvukem mixtapů, získává v době internetového sdílení globální dopad. Je tedy budoucností hip hopu špinavý zvuk, anebo naopak další komercionalizace dosud autonomních scén?" K článku Jana Bělíčka Osiris ze South Beach. Jižanský rap a soumrak amerického snu z aktuální Ádvojky 19/2012 (téma Nové mýty) přibyl reprezentativní mixtape. Snsbr (Lightning Glove, Sleep on Speed) chystá set i na páteční afterparty festivalu KontrA2punkt, tak se zastavte.






ALBATRE NA PERIFERII


"Je velmi zajímavé slyšet, co vytvoří nástroje, přístroje nebo prostě stroje v rukou lidí, ať už jsou používány jakkoliv..." V pátek 14. 9. zahrají v pražském periferním klubu Bažina holandští Albatre. Svěží free jazz core/experimentální trio z Rotterdamu pěkně naváže na to, co celkem nedávno předvedli v Brně Francouzi Loup. Můžete se těšit na radostně otřesný displej jazzových prvků, urgentní zkreslený hluk a zběsilé bubnování, co hraničí se schizofrenií. Letos vystoupili mj. na respektovaném festivalu Incubate (rozhovor při té příležitosti ZDE). Komu by to samo o sobě nestačilo, pro něj tu budou Napalmed a RUiNU a stylový after-set sólového Yarrdeshe.







KONTRA2PUNKT: SHIBUYA MOTORS


Pokračujeme v představování kapel a projektů, které vystoupí na zářijovém festivalu KontrA2punkt. Duo z okruhu slovenského vydavatelství Atrakt Art hravým zpusobem reaguje na rozvernejší větev japonské extrémní improvizační scény. Hráč na elektroniku Slávo Krekovič a saxofonista a vokalista Miro Tóth, oba velmi aktivní v mnoha dalších projektech experimentální elektroniky, noise, volné improvizace a soudobé vážné hudby, založili skupinu v roce 2007. K nahrávání debutového alba (2011) přizvali vídeňského bubeníka ddkerna, známého mj. z hardcoreové skupiny BulBul, Broken.Heart.Collector nebo spoluprací s Philippem Quehenbergerem či americkým outsiderským písničkárem Jandekem. Všestranná, ale zároveň nekompromisní ddkernova hra dokonale zapadla do estetiky Shibuya Motors a přinesla album, které přirozene přechází z jedné polohy do druhé, propojuje brutalitu s humorem, lehkost s pochmurností, sevřenost s rozkladností, aniž by třeba jen na okamžik upadlo do akademické strnulosti.


A2+ ve znamení psychedelie (a japonské erotiky)


Duo Jarse z jižního pobřeží Finska se už od roku 2009 připravuje na "psychedelickou revoluci" - nechává na sebe působit nejrůznější psychedelické vlivy všech dekád, od prehistorického věku po nejživější současnost, a kombinuje tradiční písničkářství s repetitivností ve stylu Terryho Rileyho. V roce 2011 vyšel na prestižním labelu Fonal sedmipalcový singl Alas, na jehož nahrávání se v malé ložnici na kraji Helsinek podílelo třináct hudebníků.

Před Jarse vyst oupí český projekt One-handed in Wigwam (aka Black Wigwam aka White Wigwam) s krátkým minimalistickým hlukově ambientním programem.

Součástí večera bude i erotická diskotéka věnovaná japonskému hudebnímu subžánru iroke kayokyoku, který je založen především na zpěvu sestávajícím z různě odstíněných výkřiků, šepotu a vzdechů. Představitelkami tohoto psychedelicko-pornografického stylu, který dosáhl vrcholu v sedmdesátých letech, byly zpravidla bývalé hvězdy S/M, bondage a jiných japonských erotických filmů, případně pink violence thrillerů, například Ike Reiko, Masami Kawahara, Tani Naomi, Sugimoto Miki nebo Sandra Julian.

Těšit se můžete i na tradiční domácí kuchyni redaktorů a přátel kulturního čtrnáctideníku A2
.
Final Club (Příběnická 8, Praha 3), v sobotu 8. 9. ve 20:00.
vstup: 100/80 (studenti, nezaměstnaní, lidi na šikmé ploše)


FINAL CLUB DNES OTEVÍRÁ PODZIMNÍ SEZONU


Budete-li mít dneska cestu pražským Žižkovem, stavte se po osmé v klubu a galerii Final (Příběnická 8), budou tam kapely At Bona Fide a Bumfrang3 (http://redforcolourblind.blogspot.cz/2012/08/at-bona-fide.html), příjemně se tam tráví čas a možná tam ještě visí obrazy Petra Romanova (http://www.galerieholec.cz/romanov/bio.html).

Poslech a download:
http://bandzone.cz/atbonafide
http://sakraphon.cz/bumfrang3/rebus/

NACHTBOTE


Elektronik z Vídně Hanno Shnegg si se svým sólovým instrumentálním projektem NachtBote odbyl premiéru v ČR sice už na afterparty letošního ročníku Creepy Teepee, ale jeho koncert je ještě pořád možné pokládat za exkluzivní. A tak to taky bude ve středu 5. září v rámci buďejovického festivalu Ostinato, jehož večírek je tentokrát doprovodným hudebním programem při příležitosti zahájení výstavy "Mjölk Architects - Week in Self" ve spolupráci s Galerií současného umění - Domem umění v Českých Budějovicích. Tam Nachtbote vystoupí společně s finským psychedelickým duem Jarse vydávajícím na labelu Fonal (8. 9. hrají v pražském Finalu), a jeho doménou budou jednoznačně reminiscence sonické abstraktní hudby a analogové elektroniky - vzpomínky na počátky elektronické hudby převyprávěné soudobým jazykem. NachtBote, jehož textury jsou hodně blízké třeba Stellar Om Source, vydal loni skvělou kazetu pod hlavičkou labelu SF Broadcasts, kde zatím najdete především věci od Cruise Family, případně jeho heteronym (Alex Strelka). Jeden z jeho tracků najdete i na nedávném Trance Sleep mixu.

kleiner stein by nachtbote

EKOPLEKZ: DEAD ESCALATOR SUITE


Obskurní domácí label Brita Iana Hickse s názvem Mordant Music nebyl nikdy jen doménou jeho vlastního stejnojmenného projektu, ale dokázal objevit nebo k sobě přitáhnout i nejzajímavější solitéry současné elektroniky, kteří zasahují jak do taneční (basové) kultury, tak do zvukových experimentů. K těm patří vedle Shackletona či Vindicatrix jednoznačně i bristolský Ekoplekz. Bylo jen otázkou času, kdy dlouholetého blogera mapujícího dubstepovou scénu zvlášť v jejích počátcích vynese někdo na světlo. Karta padla v roce 2010 na jubilejní dvacátou nahrávku Peverelistova labelu Punch Drunk, a Ekoplekzův „distended dub“ paradoxně nemohl zazářit na lepším pozadí. Skladby na jeho následujícím LP Intrusive Incidentalz Vol.1 už vůbec nemají nic společného s uhlazeností počítačově produkované taneční hudby, naopak se postaral asi o nejsyrovější nahrávku, která kdy v tomto kontextu vyšla – to vše díky nekompromisní, živé a často principiálně improvizované práci s nástroji a efekty ze „starého“ nebo „jiného“ světa, a také díky oné zvláštní citlivosti vůči estetice jamajského dubu – v jeho podání už skutečně podprahové, ale zároveň jakoby „vtělené“ do cizího zvuku. Dalším vrcholem tohoto rukopisu je po loňském EP Westerleigh Works i nahrávka Dead Escalator Suite, která vyšla v červnu na split kazetě s Wanda Group: dvacetiminutové rozkládání a opětovné skládání už sama o sobě tříštícího se obrazu hypnotizujícího onou post-žánrovou fatálností, jejíž jednou rozběhnutý rytmus nelze zastavit a jejíž dokonalý kruh nelze narušit.

Head in Body, psáno pro A2 18/2012