KONTRA2PUNKT: NAPSZYKLAT


„Starý špinavý BMW se subwooferem na prašné cestě v nějakém zapadákově tankuje na benzínce Las Vegas a míří někam na východ…“ Tak kdosi charakterizoval loňskou desku polských hiphopových experimentátorů Napszyklat s názvem Kulturshock. Ne náhodou na ní hostuje MC Dälek ze stejnojmenných amerických ikon temného „abstraktního“ rapu, uslyšíte tam ale i Slováka Beneho, české duo DVA a další hosty. Už po prvních dvou nahrávkách se z „Napszyklat hip hop“ stalo synonymum originálního přístupu k žánru s použitím živých nástrojů (bicí, kytara) a kapela se rychle dostala za hranice domácího kontextu (letos vystoupili mj. na festivalu Primavera Sound v Barceloně). Jedna z nejoriginálnějších loňských desek v rámci středoevropské scény pak pasovala Poláky na hudební objev, který inteligentně spojuje hiphopovou řeč s výraznými syntezátory, syrovou elektronikou, útržky terénních nahrávek i post-industriálními samply. Čerstvým přírůstkem do diskografie je sólový debut zpěváka a zvukového experimentátora Roberta Piernikowského Się Żegnaj, který vyšel v červnu na značce Few Quiet People.

Napszyklat live: 21. 9. 2012, Praha, Café V lese



INDUSTRIÁLNÍ FESTIVAL


Centrum zdejší industriální subkultury se po postupném úpadku pražské tradice přesunulo už před čtyřmi lety na Moravu. A letos představuje zatím nejsilnější line-up ve svých krátkých dějinách! Vedlejší výhonek zhýralého "Laibach Kunst", projekt 300 000 V.K. ze Slovinska, bude jasným headlinerem. Neméně lákavým jménem je dark-ambientní projekt zakladatele legendárních Test Department Paula Jamrozyho C.3.3. a samozřejmě švédští In Slaughter Natives. Festival potvrdil také hned tři francouzská jména: elektro-rockery Näo a elektro-industrialisty Ex_Tension a také Minimata. Tradiční polskou účast tentokrát reprezentuje ambiemntní projekt [haven] a domácí industriál - jak jinak - Napalmed a Akimbo, k nimž přibývá ještě audiovizuální akce Frontier Guards. To vše 5.-6. října v olomouckém S-clubu (do zítřka ještě za 300,- v předprodeji). Více hledejte na http://www.akimbo.cz/mif/.

BLEEDING EAR 2006-2012


Připomínání malých labelů na hranici existence pokračuje. Restart - nebo definitivní adieu? Sami Bleeding Ear nemají jasno už dlouho, a tak ve chvíli, kdy už se to zdá být nesnesitelné, přicházejí s uklidňující kompilací. Jsou na ní exkluzivní, tedy jinde nevydané a raritní věci od jejich kmenových kapel a projektů. V době, kdy zájem o aktivity Bleeding Ear "je mizivej", výběr připomíná skromnou albovou, koncertní nebo nikdy nerealizovanou historii. Ucho se utrhlo, a už ani moc nekrvácí. Tracklist dole, deska vychází ve spolupráci s Diycore, kde si ji taky můžete volně stáhnout.

TRACKLIST:
River for Sale - Cube
Hissing Fauna - Do You Like Forces of Nature?
Moduretik - Božskej klid (OK Band cover)
Bugmen - Dry Lips
Daremes - Heart Attack Switch
Bone and Machine - This Girl Writes Feminist Zine (Bugmen cover)
Les Fauves - Psycho (live)
Lick Your Eyeball - Untitled (live)

DOWNLOAD

AT BONA FIDE & BUMFRANG 3


Co se týče letošního léta a promarněného surfingu, zveme vás na afterparty v režii Red for Colour Blind: 6. září ve Finalu. Svůj pražský debut si tu odbudou ostravští At Bona Fide. Nová hudební formace vzniklá na troskách Sorry Satori se zařazuje mezi nejzajímavější kytarové projekty české indie scény. Někteří z členů zároveň založili promotérské sdružení Chee Chaak Tips, které přispívá ostravské hudební scéně, a to pořádáním koncertů českých (Depakine Chrono, Microvomit, Schwarzprior), i zahraničních kapel (Father Murphy) v Plan B Hardcore Cafe, které v září oslaví první rok své existence. At Bona Fide se hrdě hlásí k odkazu shoegaze kapel typu My Bloody Valentine, Slowdive nebo The Jesus and Mary Chain, přičemž kladou důraz především na tu stránku jejich tvorby, v níž nejasně povlávají mezi melancholickou odevzdaností a bezstarostným nicneděláním. V jejich hudbě lze zaslechnout nepatrné záblesky surf rockového klidu a radosti, ale také práci s prostorem a texturou zvuku charakteristickou pro hudební experimenty noiseu.
http://bandzone.cz/atbonafide

At Bona Fide doprovodí Bumfrang 3, kapela, jejíž začátky můžeme vystopovat v roce 2006. Od té doby natočili tři regulérní desky, přičemž jejich poslední vinyl Rebus z roku 2012 je zatím vrcholem jejich tvorby. Klidnější podmanivé plochy kombinují s neurotickými punkovými výjezdy a psychedelickým rockem, ačkoliv nikdy nepřekročí hranici, za níž již začíná zběsilost hluku. Rebus je tedy především kvalitním souborem pečlivě komponovaných písní s vokálem a českými texty, čímž se odlišuje od předchozích nahrávek, v nichž dominovala psychedelie a post-rocková gradace skladeb. Rebus můžete stahovat zdarma níže.
http://sakraphon.cz/bumfrang3

PODPRAHOVÉ ODCIZENÍ


Více než o samotnou hudbu však šlo o osobní postoj k žánru. Na konci sedmdesátých let už punk jako výraz určité subkultury vstoupil do historie a nadále se, z velké části nevědomě, reprodukoval v ideologickém a estetickém bezčasí folkloru určité části společnosti. Naproti tomu Fitzgerald, podobně jako mnozí prepunkoví, deathpunkoví či synthpunkoví američtí umělci, chápal punkovou stylizaci v tradici dandismu, gangsterských filmů, berlínského kabaretu a glam rocku jako hru rozpporných masek produkujících novou uměleckou identitu. Takto uvažující punker svůj čas teprve hledá, po částech kopíruje a pomalu skládá dohromady, mate chronologii a ocitá se v opozici, která je právě tak politická jako intimní. Jakkoli jeho stylizace může vyjadřovat společenskou krizi, pro společnost je stejně vzdálený či blízký jako snění.

Celý text Ondřeje Klimeše s podtitulem Folk punk Patrika Fitzgeralda najdete volně přístupný v A2 17/2012

KONTRA2PUNKT 2012


Ádvojka zveřejnila definitivní program KontrA2punktu. Festival se odehraje 21.–22. 9. 2012 v Café V lese (Krymská 12, Praha 10), začátek každého večera bude v 19:30. První ročník představí českému publiku soudobou post-žánrovou menšinovou hudební tvorbu s přesahem k jiným uměleckým formám. Programovým úběžníkem a výchozím bodem tvorby většiny zúčastněných umělců je hudební experiment, těžiště jednotlivých produkcí leží v osobitých přístupech k „hraničnímu“, žánry přesahujícímu výrazu (příkladem těchto strategií je např. práce se zvukem jako textem, řeč těla, využití hlasu jako hudebního nástroje, zkoumání fyzických kvalit zvuku, dekonstrukce žánrových hudebních forem). Vystoupí avantgardní acid freerockové uskupení Primordial Undermind (US/AT), vokální ekvilibrista Tom Smith (US), člen rané sestavy Pussy Galore, skupin To Live & Shave In LA, Ohne nebo Rope Cosmetology, polští experimentální „hiphopeři“ Napszyklat, slovenské noise/jazz-coreové duo Shibuya Motors, maďarská dvojice Tóth Kína Hegyfalu, spojující noise a poezii, český projekt Count Portmon, dolující těkavou zvukovou matérii z útrob walkmanů, dvojice Head In Body se svou neurotickou verzí minimalistického techna a československé audiovizuální trio Cab + gnd + cil. Po skončení koncertů bude vždy následovat afterparty, o kterou se postarají Sleep on Speed DJs a další.

www.kontra2punkt.cz

www.advojka.cz

www.cafevlese.cz

FB: http://www.facebook.com/events/266741773436731/

Last.fm: http://www.last.fm/festival/3331018+kontrA2punkt

KONTRA2PUNKT: PRIMORDIAL UNDERMIND


Jedním z hlavních jmen dvoudenního festivalu okrajové hudby kontra2punkt (21.-22. září) budou i Primordial Undermind, dnes ve Vídni sídlící avantgardní acid freerockové uskupení s bohatými kořeny a zajímavým personálním zázemím, které se do Česka vrací po čtyřech letech od společného koncertu s Japonci Up-Tight. Zakládal je v Californii v roce 1988 kytarista a vokalista Eric Arn, poté co opustil legendární psychedelickou garage kapelu Crystalized Movements. Losangeleská éra po několika sedmipalcích a kazetě "And All Tall Monsters Stand" (1993) vyvrcholila v roce 1994 deskou "Yet More Wonders of the Invisible World" na labelu September Gurls. Další desky už primárně proměnlivá a nomádská sestava natáčí postupně v Bostonu, San Franciscu a od roku 1999 v textaském Austinu, což také výrazně ovlivňuje jejich zvuk. Na desce Beings of Game P-U (2001, Camera Obsura) je členem sestavy mj. kytarista Tom Carter z Charalambides, v rozšířené sedmičlené sestavě pak vydávají "Thin Shells of Revolution" (2003). Krátce před odchodem do Evropy, konrétně Vídně, kde tvoří dodnes, nahráli během roku 2004 kriticky velmi ceněné album "Loss of Affect". Od zkreslených kytarových konstruktů 90-tých let došel jejich zvuk přes rozvolněný instrumentální rock až ke komplexnímu tvaru, kde má místo freak-out psychedelie, elektronické experimenty i freejazzové elementy. O znovuvydání desky se pak postaral portlandský label Strange Attractors Audio House, stejně jako o zatím poslední desku "Last Worldly Bond" (2010/2011), na níž se Primordial Undermind představují v zatím nejlepší formě. V sestavě Eric Arn (kytary, vokály), Meaghan Burke (cello), Lukas Schöller (electronika, noise), Daniel Schmelz (basa) a David Schweighart (bicí, perkuse) nahráli dílo, které zní asi jako čelní kolize japonské proto-psychedlie, Amon Duul II a klasického garážového stylu texaských kapel typu ST37.
Za zmínku stojí také sólová kytarová improvizace Erika Arna (viz letošní vystoupení v Praze), to že si ho na evropské turné vybral do doprovodné kapely Jandek, i jeho účast v dalších rozmanitých projektech, z poslední doby třeba Temple Lunaire, v němž figuruje i Stefan Kushima (Cruise Family).