THERE IS A GHOST UNDER MY BED

Joke Lanz je jedním z nejplodnějších hudebníků operujících na hranicích performance a body artu s improvizací a noisem. Coby Sudden Infant vytváří jedinečnou směs fyzické zvukové poezie a epileptických erupcí hluku za použití kontaktních mikrofonů, smyček, pásků atd. Výsledkem je extrémní forma konkrétní hudby křížící spasmický verbální projev s matoucím hlukem baterie elektroniky. Jeho vystoupení obvykle splňuje dvě charakteristiky: použití minimálního elektronického vybavení a výrazné zaměření na lidské tělo, jeho esenci a svět zvuků, které obsahuje a předává. Sudden Infant je Lanzův prostředek, jak dovést akustické a psychické elementy na samou mez tím, že se soustředí na jejich nejzákladnější vlastnosti. Díky tomu mají jeho performance extrémně hutnou estetiku a strhávají veškeré myšlené bariéry mezi noisem, performancí, improvizací a elektronickou hudbou.

Sudden Infant vystoupí 3. 10. v pražském Café V lese společně s
gramofonovými experimentátory Strotter Inst. a Petrem Ferencem
4.10. Ostrava – GVUO (v rámci festivalu Pohyb – Zvuk – Prostor)
5.10. Opava – Gottfrei (v rámci festivalu Pohyb – Zvuk - Prostor)

Peter Grudzien a gay country


Opomíjená nahrávka a její autor byli objeveni až v polovině osmdesátých let hudebním sběratelem a vydavatelem Paulem Majorem. Ten se s hudebníkem setkal v jednom z drag barů v Greenwich Village, a když ho Grudzien vedl do auta zapáchajícího plynem a pokrytého mastnotou, aby mu tam pustil pár svých skladeb, prý se za nimi otáčeli lidé z obou stran ulice. V autě pak zaskočený vydavatel, zbytečně znejistěný vnějšími okolnostmi, zjistil, že se setkal s živou encyklopedií rané nashvillské scény. Toto setkání jen naznačuje nesrovnalosti provázející celou tvorbu osamělého countrymana. Doširoka otevřená krajina country je zde omezena na temnotu newyorského apartmánu a na občasná vystoupení v přilehlých kavárnách, žánr kolektivně sdíleného folkloru je uzavřen v soukromí soustavné samoty a cesta, nadějný topos countryového světa, nikdy nepřekračuje rovinu hledání či bloudění. Žánr je následován labyrintickým způsobem – osamělý hráč zůstává věrný stylu, který ho marně odmítá.

Ondřej Klimeš: Jednorožec mezi levandulí (A2 19/2011)

Zabydlování


V první řadě je tu jako v každé situaci, kdy jde něco příliš snadno, všudypřítomná hrozba přesycení, únavy a rezignace: co vlastně ještě chtít a o co usilovat, když je všechno na dosah ruky? Mnohem závažnějším problémem, jejž přineslo nové rozložení hudebního provozu, je kolonizace nového území. Její nástroje i cíle jsou rozmanité, stejně jako kolonizátoři (...), její podstata se dá ale pojmenovat jednoduše: zabydlování. Bez ohledu na to, jestli je účelem peněžní zisk či subkulturní pospolitost, vůči živému hudebnímu dění bude zabydlování vždycky zločinem.

k!amm: Nebýt nikde doma (A2 18/2011)

WORK (WORK, WORK)?



Pod záři showbusinessu je nastrčil jeden ze zakladatelů australského punku Rowland S.Howard. Skladby HTRK vždy přešlapovaly na místě, ve vlnách odnikud nikam se zmítal každý, kdo je aspoň jednou slyšel. Když v březnu minulého roku zemřel basák Sean Stewart, pro spoluhráče Nigela Yanga to byl prý po velmi dlouhé době intenzivní emociální prožitek. HTRK se vždy pohybovali na hranici odosobněnosti, marné touhy, sexuality, lascivity, líbivosti, přestože jejich výraz si často zcela podmaňují spodní proudy temných myšlenek. Marry Me Tonight, Nostalghia, ale najednou Work(Work, Work). I ty nejintimnější věci mají svůj povrch, který se dá prodat, směnit. "Láska ničí vztahy mezi lidmi!", říká Cate Blanchet v dylanovském snímku I'm not There, ale nad ní ještě ční odcizená Práce, na kterou jde všechno dokonale převést. Přežívat v bublinách, z nichž nás vytrhují jenom čiré katastrofy, události, které cupují naše napojení na každodennost. HTRK hrají v těchto bublinách, nedá se v nich nežít. Celý tvar nové desky je alegorií prožitku korporátního života a disforie. Pornohvězda Sasha Grey jejich album Marry me Tonight zařadila mezi svá tři nejoblíbenější alba roku 2009, slova nahrazuje tvar.


snsbr

ANTIKA ANACHRONICKÁ



Ideálním prostředím smrti písničkových forem by bylo vyprahlé Středomoří, na němž se povalují ruiny zaniklé říše vysoké kultivovanosti, strojenosti a rigidního řádu. Někde na Forum Romanum uvnitř své hlavy rozestavil Cameron Stallones zvukovou výbavu: kytara, basa, mikrofon, hromada efektů táhnoucích se po Via Sacra. Zde začíná i končí obraz vně času, prý se nikdy nestal, ale to říkají ti, kdo ještě neslyšeli nové album Sun Araw Ancient Romans. Všechno krásně sedí: pohanství, dekadence, rozkladná krása klasických forem, four by four, slunce, žár, patos i rozvleklost. Zánik ještě nikdy nešel podobným způsobem za horizont času, aby ukázal opojnější světlo budoucnosti!


snsbr

PEOPLING


Pop se nerozpouští, ale prosakuje! Pole se začíná rozšiřovat, ale pohled v poodstoupení ponouká k optice celistvosti a prostoupenosti. Kapely jako Black Dice, Excepter nebo Growing ukázaly, že k noise nesedí nejlíp tma a násilí, protože ty se samy už staly ulpívající pózou po kolena zabořenou v konformitě masochismu.
To, že chaosu sluší barvy a paradox, vzbuzuje novou přitažlivost únikových cest. Odkud, když ne z Brooklynu, musí přicházet další vrstva tohoto poselství. Mít povrch v duši je skutečným odseknutím se od pout lichoběžné touhy. Pak už není žádná naděje, jenom svoboda. DONT BE DARK!

burn!

snsbr

IN THE ROCK BOTTOM # 42


PLAYLIST 2. 9. 2011
_______________

Sun Araw - Impluvium (Ancient Romans / Sun Ark, 2011)
Robedoor - Back on the Ground (Bottom Rock / Night People, 2011)
Blues Control - Riverboat Styx ( Riverboat Styx / Fuck It Tapes, 2006, Not Not Fun, 2011)
And now, I am becomming Death, the destroyer of worlds - s/t (diy 2011)
Romano Krzych & Iveta Plná - untitleds (diy 2011)
Lovci Lebek - V koutě dvorku (Ascarid, 2011)
Tunnel Canary - Jihad (1980)
Ramleh - Drancy (Neuengamme / Broken Flag, 1982)
Consumer Electronics - Keloid (Neuengamme / Broken Flag, 1982)
Male Rape Group - Salute the Future ( On to 83 / Broken Flag, Iphar, 1983)
Esplendor Geometrico - Untitled (Neuengamme / Broken Flag, 1982)
Esplendor Geometrico - Moscu Esta Holado (Minimal Wave Tapes Vol. 1, 2010)
Anne Clark - All we have to be thankful for (The Sitting Room / Red Flame, Virgin 1982)
Patrick Fitzgerald - All my friends are dead now (Grubbby Stories / Small Wander, Polydor, 1979)
Crash Course in Science - Flying Turns (Minimal Wave Tapes Vol. 1, 2010)
Ela Orleans - Living World (NEO PI-R / Clan Destine, 2011)
Ela Orleans - Walking Man (NEO PI-R / Clan Destine, 2011)